تقرير | فنانون يطالبون شيرين عبد الوهاب بالتراجع عن الاعتزال

  • خبر
  • 10:25 مساءً - 1 مارس 2016
  • 1 صورة



شيرين عبدالوهاب

بعد قرارها المفاجئ باعتزال الفن، تلقت المطربة شيرين عبد الوهاب الكثير من المطالبات من نجوم الفن والغناء من خلال حساباتهم الرسمية على مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة، بالعدول عن قرارها باعتزال الغناء.

وكان في مقدمة الفنانون المطالبون لشيرين بالتراجع عن قرارها، المطربة اللبنانية إليسا، التي كتبت "في حالة صحة ما سمعناه، نحن نرفض قرارك، وشيرين إضافة للصناعة ونحتاجك في هذه الأوقات".

وكتبت مي كساب على صفحتها الرسمية على "فيسبوك": "شيرين صوتك نعمة من رب العالمين، بتسعدينا وبتمتعينا بيها أنا مش عارفة أوصلك عشان أعرف فيكي أيه، بس كل اللي أقدر أقوله إنك موهبة عظيمة ونادرة وصوت مش بيجي غير كل 50 سنة، موهبتك ربنا ادهالك عشان تستخدميها صح، #أرفض اعتزال شيرين، ملحوظة، اللي حابب يكتبلي ربنا تاب عليها من الفن والوسط والكلام المحفوظ ده يعمل انفولو اللي بيتوب مش بيتوب عن الفن بيتوب عن التصرفات الغلط والذنوب اللي بيعملها في الفن".

وعلق الفنان عمر السعيد على اعتزال شيرين من خلال نشر صورة لها على "إنستجرام" وعلق عليها "اعتزال أيه، بلاش تبعدي".

بينما كتبت الفنانة وفاء عامر على حسابها الرسمي على تويتر "قرار اعتزالك مرفوض يا شيرين" ودشنت هاشتاج #شيرين_طريقك_لسة_طويل.

كما علقت آيتن عامر على تغريدة شقيقتها "أوعي يكون الخبر المنتشر دا بجد !!!!!! إزاى ماينفعش"

كما أعربت النجمة الإماراتية أحلام عن حزنها من خلال تغريدة قصيرة على "تويتر"، كتبت فيها "إن اعتزلتي الفن فأن الفن لن يعتزلك، أنا شخصيًا في انتظارك، #كلنا_بنحبك_شيرين"، فيما علقت المطربة الشابة رنا سماحة من خلال حسابها على إنستجرام: "بتمنى يكون الخبر مش حقيقي أو يكون قرار طلع وقت غضب.. عصبية.. أي حاجة غير إن شيرين تعتزل ماعندناش غير شيرين واحدة بس وأنا كواحدة من جمهور شيرين قبل ما أكون فنانة برفض وبشدة".

زميلها في لجنة تحكيم برنامج The Voice النجم التونسي صابر الرباعي، رفض تمامًا قرار شيرين وكتب لها عبر "تويتر": "شيرين! مش إنتِ يلي تديري ظهرك للفن الراقي ولمحبة الناس يلي غنيتي فرحهم وأحزانهم، شيرين إنتِ كتلة من المشاعر ونحنا حاسين بيكي".

كذلك فعل النجم اللبناني عاصي الحلاني، الذي وجه رسالة لشيرين قائلًا "شيرين الغالية نحنا بانتظارك حتى تعودي عن قرارك اعتزال الفن.. لأن الفن الحقيقي بأمس الحاجة لصوتك واحساسك".

فيما كتبت ميريام فارس "خبر اعتزالك فاجأني كتير، ماحدا بيعرف ظروفك اللي أدت لأخذ هذا القرار، أنا شخصيا بتمنى نرجع نسمع صوتك ونحس بإحساسك".

اللبنانية نوال الزغبي، والتي تجمعها صداقة قوية بشيرين كتبت لها قائلة "حبيبتي شيرين أنا مش قادرة صدق الخبر.. ارجعي عن قرارك لأن الفن مش حلو بلاكي.. يا أعز صديقة كلنا منحبك"، والتونسية لطيفة أيضًا كان لها نفس الرأي قائلة "الفنانة في عالمنا العربي عليها ضغوطات كثيرة، وأنتِ يا شيرين أقوى من كل ده، واللي الغناء في دمه ما يسيبوش، وأكبر مثال العظيمة فيروز ربنا يطول في عمرها والعظيمة أم كلثوم الله يرحمها، غنت لآخر يوم في عمرها. شيرين باحبك ومستنيينك".

الفنانة دينا كتبت عبر حسابها على "إنستجرام": "حزنت حزن مش هعرف أوصفه لما سمعت خبر اعتزالك ... وعايزة أقولك أيًا كان السبب في القرار ده ... بلاش تخدى قرار فى وقت يكون عندك فيه أي ضغوط ... أنتِ من الفنانات اللي يتعدوا علي الأصابع في مصر والوطن العربي... وقيمتك ليست بقليلة ... ماينفعش تصدمى جمهورك اللى بيحبك ... ﻷن أنتِ قيمة كبيرة لجمهورك وبلدك والقرار ده مش قرارك وحدك ... جمهورك والناس اللي بتحبك ليهم حق عليكي.. أتمنى إنك تراجعي نفسك وتراجعي قرارك الصعب ده ... كلنا بنحبك وعايزينك تستمري وتمتعينا باحساسك وفنك الراقي".

وقالت المطربة اليمنية بلقيس فتحي "الله أعلم ما هي ظروفك يا ست الكل والنَّاس ولا نعلم سبب قرارك المفاجئ.. كل شخص له الحق في تقرير مصيره ورغباته وهذا شي طبيعي ونحترم قرارك بس أنتِ فعلا مكسب لعالم الفن بعفويتك وجمال شخصك وجنونك وقبل كل حاجة صوتك الحنون اللي كبرتي وكبرتينا عليه.. بنحبك اوي يا شيرين ونفسي تفكري كويس والموضوع ده زعلني علشان احنا لسه محتاجين نسمع منك ونستمتع.. ماشبعناش منك أبدا يا شيرين، بنحبك أوي وإحنا جمهورك ومعاكي في كل حاجة أنتِ عايزاها ونفسك فيها عشان أنتِ تعبتي وتستاهلي ترتاحي وتفرحي بنفسك وبناتك.. ربنا يقويكي يا شيرين".



تعليقات