أحمد حلمي: الناس بتفتكر اسم الفيلم من إفيه قاله يوسف عيد!

  • خبر
  • 02:30 مساءً - 22 سبتمبر 2014
  • 1 صورة



أحمد حلمى

نعى النجم أحمد حلمي الفنان الراحل يوسف عيد الذي وافته المنية في الساعات الأولى من صباح اليوم اﻹثنين، عن عمر يناهز 66 عامًا إثر إصابته بأزمة قلبية مفاجئة.

ورثا حلمي "عيد" عبر حسابه الشخصي بموقع "تويتر" قائلًا: "البقاء لله في الأستاذ يوسف عيد، الله يرحمه ويحسن إليه، سأفتقدك يا أستاذ يوسف وسأفتقد دمك الخفيف وروحك الحلوة.. رحمك الله".

كما نشر حلمي مشهد من فيلم " جعلتني مجرمًا" عبر صفحته الرسمية بموقع "فيس بوك" يظهر فيه برفقة الفنان الراحل وعلق عليه "لما الناس تفتكر اسم فيلم من جملة أو إفيه قالها ممثل جوه الفيلم ساعتها لازم تؤمن أن الممثل ده عنده حضور وكاريزما عالية.. وأن الناس بتحبه .. ده كان يوسف عيد الله يرحمه .. بمجرد أنك تشوفه لازم تبتسم .. تضحك حتي لو مقالش ولا كلمة.. روحه حلوة وطلته خفيفة.. تلاقيه دايما موجود في بالك ودايما بتفتكره.. حتي لو مكونتش بتشوفه كل يوم أو حتي مرة كل سنة .. الله يرحمه ويحسن إليه .. كنت دايمًا بتمني أنه يكون معانا في أي فيلم بنعمله وإني اشتغل دايمًا معاه .. المشهد اللي فيه الآستاذ يوسف كان دايمًا بيضيف بسمة وضحكة لاتنسي .. وكانت الناس أحيانا بتفتكر اسم الفيلم من إفيه قاله يوسف عيد".

جدير بالذكر أن آخر أعمال الراحل في السينما كان فيلم " الحرب العالمية الثالثة"، الذي قدم من خلاله شخصية "بوب مارلي"، أما في الدراما التليفزيونية فكان آخر أعماله هو مسلسل " كيد الحموات"، الذي عُرض بشهر رمضان الماضي.



تعليقات