تعديل بيانات: فيلم - Babel - 2006


    معلومات أساسية

    اسم العمل بابل
    الاسم بالإنجليزية Babel
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2006
    مدة العرض بالدقائق 143
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية
    تصنيف MPAA
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان
    تاريخ العرض
    7 مارس 2007 الولايات المتحدة false
    تصنيف العمل
    ﺩﺭاﻣﺎ
    بلد الإنتاج
    الولايات المتحدة
    اللغة
    الإنجليزية
    مواقع التصوير
    التواصل الاجتماعي‎
    imdb tt0449467

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) بيتر وايت توم 1
    2) جايل جارسيا برنال سانتياجو 2
    3) كيت بلانشيت سوزان جونز 3
    4) براد بيت ريتشارد جونز 4
    5) إدريس الروخ Alarid 5
    6) أليكس جينينجز 6
    7) رينكو كيكوتشي 7
    8) إميليو إتشيفاريا 8
    9) محمد اخزام 9
    10) هارييت والتر 10
    11) تريفور مارتن 11
    12) ماتيولوك جيبس 12
    13) كلودين آكس 13
    14) أندريه أومانسكي 14
    15) مايكل مالوني 15
    16) ديرموت كراولي 16
    17) روبرت فايف 17

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) جييرمو أرياجا مؤلف 1
    2) أليخاندرو جونزاليس إناريتو فكرة 2

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) أليخاندرو جونزاليس إناريتو مخرج 1

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    ebtehal hussein تدور أحداث الفيلم حول شابان يرعيان قطيع ماشية فى الصحراء الغربية وأثناء سيرهما يجربا بالبندقية عددة طلقات، ولسوء حظهما تنطلق رصاصة بشكل خاطئ لتصيب سيدة أمريكية، وتلك الرصاصة تقلب الحياة رأسًا على عقب وتغير مصائر أربع عائلات من ثلاث قارات مختلفة. 245

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    ebtehal hussein تدور أحداث الفيلم حول شابان يرعيان قطيع ماشية فى الصحراء الغربية وأثناء سيرهما يجربا بالبندقية عددة طلقات ، ولسوء حظهما تنطلق رصاصة بشكل خاطئ لتصيب سيدة ، وتلك الرصاصة تقلب الحياة رأسا عى عقب وتغير مصائر أربع عائلات من ثلاث قارات مختلفة . 240

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات
    ebtehal hussein حصد 27 جائزة مختلفة حول العالم
    ebtehal hussein حصد الفيلم جائزة أوسكار أحسن موسيقى
    ebtehal hussein رشح لستة جوائز أوسكار أخرى لأحسن فيلم، وإخراج، وسيناريو، ومونتاج، وممثل مساعد، وممثلة مساعدة
    ebtehal hussein بلغت ميزانية الإنتاج حوالى 25 مليون دولار.
    ebtehal hussein بلغ مجموع إيراداته 135 مليون دولار

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    فيلم ليه مذاق قصصي/سردي غير مٌعتاد..

    أنا مش متعمق أوي في سينما (أليخاندرو غونزاليز إيناريتو) للأسف.. بس أقدر أقول من تاني فيلم أشوفه ليه ان الراجل عنده لغة إخراجية فريدة وقدرة عجيبة على حكي القصص...اقرأ المزيد .. من المرات القليلة اللي يعجبني فيلم وأحس فيه بأهمية لغة السينما انها تنقلنا الحالات الشعورية وتعرفنا بالثقافات حول العالم.. وده ضمن إطار (حكي القصة) اللي هيا مهمتها الأولى والأخيرة. القصة هنا مختلفة جداً لأنها بتعتمد على شكل سردي غير تقليدي بالمرّة.. وهوا القصص المستقلة نظرياً/المربوطة ببعض حقيقياً.. ثلاث قصص (أساسية) متباعدة زمنياً ومكانياً بتدور في أماكن زي (العراق/بابل) (المكسيك) (أمريكا) (اليابان/طوكيو).. اللي كان واضح فيها دور إيناريتو في نقل الروح المكسيكية أكتر من أي دولة/ثقافة تانية .. وشيئاً فشيئاً الخيوط بتتجمع وبيتضح خيط كل حدوتة ومركزها في القصة الكبيرة.. ده في رأيي -بعيد عن نوع الحكاية ذاتها- أعطى عُمق درامي زائد للقصة.. ومنظور قصصي مختلف وغير معهود على مُشاهد السينما. المميز الحقيقي هنا ان انتا بتشوف ثلاث قصص قصيرة ممكن تعتبرهم بشكل كبير مستقلين بذاتهم.. بحيث ان كل قصة ليها مُبرراتها، ماضيها، ثقافتها، دوافعها.. . وليها تُقلها وكيانها الخاص.. بس إرتباطهم جميعاً في تيمة يمكن: (المُعاناة الحياتية) أو (الظروف/المُفاجآت الحياتية الصعبة) .. واللي عاجبني في الموضوع ان إيناريتو مكانش قاصر إهتمامه بجزئية تداخل القصص وان كل قصة ليها الأثر والبُعد على القصة الأساسية .. لأ كل قصة هي قصة مكتملة وفي قالب خاص تقدر تقول عليها مُنتهية .. وإن كان في تباين بين درجة إكتمالهم من ناحية وبين قوتهم وتُقلهم الدرامي من التانية .. يعني قصة البنت اليابانية في تقديري كانت الأغني قصصياً والأكمل ضمن بنية الفيلم وإن كانت الأقل تأثيراً على القصة الكبيرة. لكن صميم الفيلم الحقيقي جيه من تعامل إيناريتو على القصة بؤرة الحدث لـ(كايت بلانشيت/براد بيت) -اللي الأخير كان عامل أداء عاطفي هايل بالمُناسبة- انها تكون شاربة كتير أوي من ثقافة الدولة اللي فيها (بابل).. وان كنت إكتشفت بعد المُشاهدة إنها مكانتش في الحقيقة العراق وكانت المغرب.. .. خينياريتو اتعامل بحرص شديد على نقل الصورة الصريحة لسُكان مدينة فقيرة من دول العالم الثالث زي العراق (ضمنياً في الفيلم) من منظور إنسان الدولة المُتقدمة المُكتفية ذاتياً وإقتصادياً .. كفاية حالة العجز اللي كانوا فيه لإستدعاء حاجة عادية جداً زي سيارة إسعاف في القصة مركز الحدث.. وإندهاشهم الشديد برؤيتهم لباص سياحي فاخر ماشي في قرية فقيرة.. كانوا هنا أشبه بإنسان العصر الحجري اللي أول مرة يكتشف النار من شدة الذهول الغريب اللي بيَشُع من عينيهم.. موقف حياتي واحد بيعكس قد ايه جَهلهم وإنحدار مستوى معيشيتهم وعدم وجود أي نوع من الإنفتاح الثقافي في قاموسهم.. في مُفارقة بين طبقتين مُجتمعيتين الفرق بينهم شاسـع جداً في الشكل والمضمون. إجمالاً فيلم فوق المُمتاز وليه مذاق قصصي/حميمي خاص.. وده في رأيي عشان الموود العام لروح الحكاية اللي حطنا فيها إيناريتو قبل ما يكون عشان طبيعة القصص الإنسانية اللي بتضُمهم.. واللي بتخترق الوجدان وتأثر عميقاً في المُشاهد أمامها.
    Ahmed Hesham

    فقدت الثقه في البشر

    ببساطة فقدت الثقه في البشر وخصوصا اخويا اللي نصحني اني اشوف الفيلم دة اللي بعتبرة مضيعة للوقت وساعتين من عمرك حيضيعوا عمرك ما حتعرف تسترجعهم من تاني .. هو دة...اقرأ المزيد احساسي بالظبط بعد ما فيلم بابل انتهي .. الفيلم ممل جدا جدا في اغلب فتراته ومشاهد كثيره ملهاش لزمه تم دمجها في الفيلم من اجل الحشو .. اداء الممثلين لم يكن بالجيد ابدا باستثناء براد بيت وكيت بلانشيت اللي قدموا دور صغير في احداث الفيلم ولكنه كان رائع جدا .. كما ان الفيلم كان بمثابة خروج براد بيت من عباءة افلام الاكشن والقتال لكى يدخل عالم الدراما ويثبت نفسه الفيلم بيتكلم عن ضياع التفاهم والاتصال بين الافراد وعدم قدرة الحكومة علي رعاية مواطنيها وعدم قدرة الاباء علي معامله وتربية بناتهم ومعاملة زوجاتهم .. من خلال 4 قصص في اماكن مختلفه منا المكسيك والمغرب واليابان وامريكا بصراحة فيلم ممل جدا واحداثة غير مرتبطة ببعضها محسيتش بصراحة ان قصة اليابان كان لها اي داعي غير سبب هايف جدا ربطهم بالفيلم .. سيناريو ضعيف جدا جعل الفيلم غير مترابط و متجانس ويخليك تحس كتير اوي بالملل وتفكر مليون مرة انك تقوم تطفي التلفزيون او الكمبيوتر وتخش تنام , بس رغبتك انك تعرف احداث الفيلم حتخلص علي ايه او يا تري حتفاجيء في النهاية ؟؟ طبعا لا نهاية ملهاش لزمة موسيقي الفيلم هي الشيء الوحيد الايجابي في الفيلم مع اداء براد وكيت كانت موسيقي كويسة واستحقت الاوسكار كذلك ربما الاخراج لم يكن بسيء بل كان جيد مرتفع ولكن ضعف الاحداث والسيناريو جعل الفيلم سيء بشكل عام ولا ينصح بمشاهدتة . في النهاية فيلم ممل وجاء عكس التوقعات تماما لضعف السيناريو والاحداث وعدم قدرة الكاتب علي استغلال فكرة ربما تكون جيدة في سيناريو قوي يرضي المشاهدين كما يجب التنوية ان الفيلم يحتوي علي مشاهد للبالغين ويحتوي علي بعض مشاهد العنف البسيط كما انه لا ينصبح بمشاهدتة مع العائلة