Oblivion  (2013) النسيان

7.5

مع تطور البشرية، والحياة على كوكب الأرض، يقف جاك هارير (توم كروز) دون غيره في مواجهة مع الماضي، حيث تبدأ مغامرته أثناء محاولته استخراج بعض المواد الحيوية من الأرض بعد انتهاء الحروب المدمرة التي قادها...اقرأ المزيد كائنات السكاف. ومع بشارة الانتهاء من مهمته يفاجأ بضرورة إنقاذه امرأة غريبة داخل سفينة فضائية محطمة وتقع العديد من الأحداث الغريبة التي يجد نفسه من خلالها مسئول مسئولية كاملة عن مصير البشرية وإنقاذها.


يعرض حاليًا في سينمات مصر

المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

مع تطور البشرية، والحياة على كوكب الأرض، يقف جاك هارير (توم كروز) دون غيره في مواجهة مع الماضي، حيث تبدأ مغامرته أثناء محاولته استخراج بعض المواد الحيوية من الأرض بعد انتهاء الحروب...اقرأ المزيد المدمرة التي قادها كائنات السكاف. ومع بشارة الانتهاء من مهمته يفاجأ بضرورة إنقاذه امرأة غريبة داخل سفينة فضائية محطمة وتقع العديد من الأحداث الغريبة التي يجد نفسه من خلالها مسئول مسئولية كاملة عن مصير البشرية وإنقاذها.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • تقييمنا
    • ﺑﺈﺷﺮاﻑ ﺑﺎﻟﻎ
    • MPAA
    • PG-13



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • تم التصوير في نيو أورليانز، لويزيانا، الولايات المتحدة الأمريكية.
  • بلغت ميزانية الفيلم حوالي 140,000,000 دولار أمريكي.
  • بدأ تصوير الفيلم في 12 مارس 2012 وانتهى في 14 يوليو 2012، وبذلك استغرق تصوير الفيلم ما يُقارب من 120...اقرأ المزيد يوم.
  • تعاقد توم كروز على بطولة فيلم Oblivion رسمياً في 20 مايو 2011، وهو نفس العام الذي قدم فيه كروز الجزء...اقرأ المزيد الـ 4 من سلسلة Mission: Impossible.
المزيد

أراء حرة

 [3 نقد]

النسيان : عودة لتألق توم كروز

كبداية , كان بقالى كتير مشوفتش لتوم كروز فيلم كويس ، أقصد من حيث القصة و الحبكات الدرامية ، من أيام فيلم Vanilla sky و فيلم The last samurai , و ده خلانى ادخل الفيلم متحفز ، لأن توم كروز نجم كبير و بصراحة كنت شايف انه بقاله فترة شغال على الأفلام التجارية بتاعت الشباك و بس ، لكن الفيلم ده رجعلى ثقتى فى توم كروز تانى . الفيلم قصته كويسة جدا , و شغالة على تيمة ايه اللى هايحصل للأرض فى المستقبل زى ما شوفتوا أكيد فى تريلر الفيلم , قصة ممكن تشوفها بسيطة بس مع التعمق فى الفيلم هاتلاقى انها بتخفى اكتر...اقرأ المزيد مما تظهر ، و هاتلاقى مفاجآت هاتخليك قاعد مشدود للكرسى من بعد مرور نص ساعة من بداية الفيلم و هاتفضل تكتشف فى مفاجآت لحد نزول التترات . من حيث أداء الشخصيات ، ف توم كروز كان أدائه مقنع جدا و يشدك لشخصية جاك هاربر اللى بيمثلها , وقدر يوصل للمشاهدين أحساسه بالحزن على مصير الأرض و مشاعر الاضطراب اللى هاتسيطر عليه فى منتصف الفيلم لحد قبل الآخر بشوية و هاتعرف ليه حس بالمشاعر دى لما تشوف الفيلم مش عايز احرقه , أداء مقنع جدا لتوم كروز و ده المتوقع من نجم كبير زيه . بالنسبة لأندريا ريسبورغ اللى بتقوم بشخصية فيكتوريا , فأنا أول مرة أشوف ليها فيلم بصراحة , لكن أدائها أكتر من مذهل , و أستمتعت بيه جدا مع مرور الفيلم ، هاتحس ان هى و أولجا كوريلينكو ( اللى قايمة بدور جوليا ) هما اللى شايلين الفيلم فعلا بالرغم من ظهورهم القليل الى حد ما و كتر ظهور توم كروز نفسه . بالنسبة لأولجا كوريلينكو اللى بتقوم بشخصية جوليا فهى ممثلة موهوبة فعلا و أنا شخصيا بحب تمثيلها جدا و أدائها فى الفيلم كان من أفضل الأدوار اللى لعبتها بالرغم برضو من ظهورها القليل ، لكن هاتقدر تشدك ليها و تحسسك بالتعاطف معاها بمرور الوقت ، و هاتحسسك بكل أحساس هى مثلته فى الفيلم ! مورجان فريمان بالرغم من قلة ظهوره هو الآخر , فأدائه كالعادة أكتر من ممتاز و هايحسسك بأنك بتحب الشخصية اللى بيلعبها بالرغم من انه هايبان فى الأول أنه شرير لكن مهما كان هاتحبه برضو ! الفيلم فى العموم رائع ، و بيمثل عودة لأفلام الخيال العلمى المعتمدة على القصة مش على تأثيرات الكومبيوتر و الجرافيكس الضخمة ، و ده خلاه فى نظرى من أفضل الأفلام اللى توم كروز مثلها فى حياته .

أضف نقد جديد

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
عودة توم كروز Karim Medhat Karim Medhat 0/0 15 سبتمبر 2013
المشهد الأخير أفسد الفيلم Ahmed Fox Ahmed Fox 0/5 19 اغسطس 2013
المزيد

أخبار

  [17 خبر]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات

أرسل