The Bay  (2012)  الخليج

4.6

في مدينة ساحلية، تحدث كارثة بيئية ويتلوث الماء بشيء ما مجهول. لكن عندما يبدأ بعض سكان المدينة في التحول إلى موتى أحياء، وآخرون يبدأون في فعل اشياء غريبة، يعم الذعر البلدة وتقوم السلطات بإغلاقها، وتجمع...اقرأ المزيد كل ما استطاعت الحصول من مقاطع فيديو وتخفيها عن العامة، لكن تقوم إحدى الوكالات الإخبارية بتسريبها.

  • دليل المنصات:






صور

  [1 صورة]
المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

في مدينة ساحلية، تحدث كارثة بيئية ويتلوث الماء بشيء ما مجهول. لكن عندما يبدأ بعض سكان المدينة في التحول إلى موتى أحياء، وآخرون يبدأون في فعل اشياء غريبة، يعم الذعر البلدة وتقوم...اقرأ المزيد السلطات بإغلاقها، وتجمع كل ما استطاعت الحصول من مقاطع فيديو وتخفيها عن العامة، لكن تقوم إحدى الوكالات الإخبارية بتسريبها.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • مصري
    • +18



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • تم التصوير في جورج تاون، جنوب كارولينا، الولايات المتحدة الأمريكية .

المزيد

أراء حرة

 [1 نقد]

حاجة اسمها فيلم

بعد مشاهدتي لفيلم (The bay)، تذكرت إعلان تجاري مصري ظريف جدا عن المشاريع الصغيرة اللي بيقدمها البنك الأهلي المصري وبيساعد بها الشباب أو أصحاب المهارات اللي مش بيملكوا مال لتمويل مشاريعهم وتنفيذ أفكارهم، ووقتها اتمنيت إن المؤلف مايكل والاك، والمخرج باري ليفينسون يكونوا شافوا الإعلان ده وقولت في سري (والاك.....ليفينسون... لو عايزين تعملوا فيلم بجد البنك الأهلي بيضمنلكوا تحقيق ده) بس اعتقد أن لازم يبقى في شرط واحد بس عشان البنك يساعدهم إنهم يبقى عندهم المهارة المطلقة أو ع الاقل الجيدة في تقديم حاجة...اقرأ المزيد تسمى فيلم، لان القائمين في البنك على تمويل مشروعات زي دي لو اتفرجوا على فيلم الخليج أو تصفحوا على الأكثر السيناريو المكتوب والحبكات الدرامية المستخدمة؛ بالتأكيد هيرفضوا تمويله ويمكن زي ما بيقولوا الرفض هيبقى بالثلث، فمع أول مشهد من الفيلم اللي بيدور عن كارثة بيئية تحدث وتصيب سكان المدينة بوباء طفيلي غريب هتصدم صدمة عمرك، فأولا قصة مستهلكة ومكررة وجميع المشاهد يمكن التنبؤ بها من أول مشهد، والتأثيرات الخاصة المستخدمة والمكياج سيئة للغاية وبتدل على قلة الإنتاج، جتى أن أداء الممثلين غاية في السخافة والاستفزاز خاصة المشاهد اللي بيصر فيها الأبطال على استخدام المياه والنزول في البحر لاستكشاف الشيء الغريب اللي محدش من الحكومة عارف يكتشفه طوال أحداث الفيلم، والأحرى من ده كله واللي بلغ درجة الاستفزاز فعلا أن طوال أحداث الفيلم الحكومة مش مهتمة بمعرفة ما يحدث بالرغم من تزايد أعداد الإصابات ولا مبالاة شديدة في الأبحاث بالرغم من سوء الحالة بشكل كبير. كمان الخدع وظهور الحشرات والطفيليات المستخدمة لم تجعل الفيلم مخيفا بل على العكس تماما تنفيذها بشكل سيء محى معاه أي إثارة أو تشويق يخليك تكمل مشاهدة الفيلم للأسف مافيش أي حسنة واحدة أقدر اذكرها عن الفيلم غير إن إسمه فيلم.

أضف نقد جديد


تعليقات