تعديل بيانات: فيلم - Run Lola Run - 1998


    معلومات أساسية

    اسم العمل لولا تركض
    الاسم بالإنجليزية Run Lola Run
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي Lola rennt
    سنة الإصدار 1998
    مدة العرض بالدقائق 80
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية
    تصنيف MPAA R
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان إعلان فيلم (Run Lola Run)
    تاريخ العرض
    12 يونيو 2014 ألمانيا false
    18 يونيو 1999 الولايات المتحدة false
    3 نوفمبر 2016 مصر false
    تصنيف العمل
    ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭﺇﺛﺎﺭﺓ
    ﺟﺮﻳﻤﺔ
    ﺣﺮﻛﺔ
    بلد الإنتاج
    ألمانيا
    اللغة
    الألمانية
    مواقع التصوير
    ألمانيا برلين
    التواصل الاجتماعي‎
    facebook RunLolaRunMovie

    طاقم العمل

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) توم تيكوير مخرج 1

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) توم تيكوير مؤلف السيناريو والحوار 1

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) فرانك جريبي مصور 2

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) سوني بيكتشرز كلاسيك منتج 2

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) توم تيكوير موسيقى تصويرية 2

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) ماتيلدا بونيفوي مونتير 2

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    Ahmed Kamal (لولا) تتلقى مكالمة من صديقها (ماني)، فقد أضاع 100،000 دولار في المترو التي تخص إحدى الرجال الأشرار. (لولا) لديها 20 دقيقة فقط لكي تجمع هذا الكم من المال وتذهب لتقابل (ماني)، إن لم تتمكن من جمع المال، سوف يسرق (ماني) إحدى المحال ليحصل على المال وهو ما لا تريده هي خوفًا عليه. وهناك ثلاثة سيناريوهات محتملة من الأحداث ممكن أن تجري خلال رحلة لولا، ومن الممكن أن تغير كل منها النهاية تمامًا. 388

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    Ahmed Kamal لولا تحاول تدبير 100،000 دولار خلال 20 دقيقة، لكي تنقذ صديقها من مشكلة ورط نفسه بها. 84

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات
    Ahmed Kamal إمتدت فترة إقناع إحدى المحلات في برلين مدة خمس أسابيع لكي يصورا مشهد السرقة به.
    Hazem El-Nashar الفيلم عرض في سينما أوديون عام 2014 ضمن مبادرة زاوية.
    Ahmed Kamal أثناء فترة التصوير، لم تغسل فرانكا بوتينت الممثلة التي تؤدي دور (لولا) شعرها لمدة سبع أسابيع لأن اللون الأحمر التى تصبغ به شعرها كان حساس جدًا ويزول بسهولة.

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    عندما يتلاقى الإبداع المونتاجي والعبقرية القصصية..

    مانصحش أي حد لسه ماشفش الفيلم الألماني ده انه يقرا أي معلومة عنه أو يحاول يعرف قصته (اللي هيا في الأساس صعب جداً تتكشف كُلياً من مُلخص الفيلم.. لأن اللعبة كلها...اقرأ المزيد على نقطة واحدة فيه.. نقطة واحدة فيها إبهار سينمائي إستثنائي بحق) نظراً لأنها هتاكل كتير جداً من الإبداع والصدمة اللي في الفيلم.. أكتر فيلم أشوفه في حياتي ينطبق عليه الوصف ده: إني مش مُتخيّل حد ممكن يكون عارف اللعبة الفيلمية ايه وينبهر أو يتفاجئ زي ما صُنّاع العمل عايزينه يكون.. الفكرة كلها في مُفاجأة من العيار الثقيل موجودة فيه وإن كنت مضطر هنا أقول (مُفاجأة) عشان أتبع بكلمة (يُنصح به) ! .. الفيلم صدمة سينمائية مش عايز أقول حتى هيا في أنهي جزئية فنية ولا قصصية ولا أياً كان في العمل .. لكن اللي ممكن أقوله ان سيناريو الفيلم عبقري حتى النُخاع وهايخلي دماغك تلف وتحط إحتملات وتأويلات كتيرة أثناء المُشاهدة وأكتر بعديه .. فيلم من أفلام التاريخ اللي فيها المعالم (السينما) ذات نفسها .. الصدفة الحلوة لتجربة مُشاهدتي للفيلم اني قريت قبل ما أشوفه على طول جزئية في كتاب اسمه (كيف تكسر الإيهام في الأفلام؟) عن فكرة الإيهام السينمائي وقد ايه المُشاهد بيعقد صفقة متبادلة مع العمل الفني بحيث إنه يكون عارف أنه مش واقعي (أو ما يعرف بالـ"لاإيهام") بس في نفس الوقت بيُشاهد الفيلم من منطلق الجانب الحسي/الجمالي فيه .. بيشعر به قبل ما يفهم/يعرف مضمونه.. العملية دي بتوقّف كل حواس المُشاهد ويتصُب كامل التركيز على خداعه/إيهامه من خلال حاستيّ (السمع والبصر) والحتة دي بزات .. الحتة الصغيرة دي اللي بتدي نوع من المرونة في تقبل الفيلم واللعب على حتة (لا وعي المتفرج) عشان المُشاهد أثناء متابعة الفيلم مايقولش (ودي أعتبرها نُكتة من الطراز الرفيع في حالة فيلمنا هذا): ايه ده أزاي يحصل كده؟ .. ده مش (واقعي) خالص !!! .. مونتاج يُدرَّس على صعيد إزاي تخلق قصة (مش بس إيقاع لاهث) بيه. . في الحقيقة الفيلم كله عُبارة عن ألاعيب مونتاجية مُبتكرة ومذهلة بصورة الطريقة الوحيدة انك تتخيل حجم إبداعها انها تتشاف بصرياً (وعايز أُعيد مُشاهدته كتير قُدام بس عشان النقطة دي) .. كمان بعيد عن الهُراء الفلسلفي ده الفيلم فيلم (حركي) عظيم.. الشخصية الرئيسية (وده مش حرق إطلاقاً على الفكرة الواعدة في العمل) بتجري طول الفيلم .. (حرفياً) بتجري طول مدة الفيلم لدرجة إن الترجمة الإنجليزية للعنوان إقتُبِسَت من الجملة المشهورة في فيلم (Forrest Gump) وهيا (أركض يا فوريست.. أركض) ! فيلم مذهل قلباً وقالباً .. شكلاً وموضوعاً .. سينما حتى النُخاع .. إيهام حتى النُخاع .. يضرب في الصميم تماماً ويُذهِل الأفئدة والعقول كما لم يفعل أحداً من قبل .. صعب أوي حد بيحب السينما على مستوى بنيتها الأساسية أتخيله يفوّت فيلم زي ده .. يُنصح بيه جداً جداً جداً جداً. ملحوظة: الفيلم مدته لا تتعدى الساعة وعشرون دقيقة.