الجيل الرابع 4G  (2015) The Fourth Generation

6.8
  • فيلم
  • مصر
  • 110 دقيقة
  • ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    • مصري
    • الجمهور العام

رامي وهاني ومعتصم وياسر الجوب، أربعة مراهقين يدرسون في مدرسة ثانوية واحدة، وبسبب إعجاب رامي الشديد بنسمة الفتاة اللعوب وابنة ناظر مدرستهم، يجد الأصدقاء الأربعة أنفسهم ملاحقين من قوات الأمن بتهمة...اقرأ المزيد محاولة اغتيال وزير الداخلية، ومن أحد تجار المخدرات، ومن إحدى التنظيمات الإرهابية.

يعرض حاليًا في سينمات مصر

المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

رامي وهاني ومعتصم وياسر الجوب، أربعة مراهقين يدرسون في مدرسة ثانوية واحدة، وبسبب إعجاب رامي الشديد بنسمة الفتاة اللعوب وابنة ناظر مدرستهم، يجد الأصدقاء الأربعة أنفسهم ملاحقين من...اقرأ المزيد قوات الأمن بتهمة محاولة اغتيال وزير الداخلية، ومن أحد تجار المخدرات، ومن إحدى التنظيمات الإرهابية.

المزيد

القصة الكاملة:

معتصم ورامى وهانى وياسر الجوب، طلبة ثانوى فاشلون جمعهم الناظر فتحى (غسان مطر) لمعاقبتهم، فأصبحوا بعدها شلة واحدة، يجلسون امام كشك رشاد (سعد الصغير) الذى كان يتحملهم بسبب حبه لسيمون...اقرأ المزيد (نورين احمد) اخت معتصم (على اسماعيل) وهو ابن وكيل وزارة الزراعة الفاسد زين (طلعت زكريا) والذى على علاقة بعاموس (حسام كمال) الاسرائيلى، وكان رامى (احمدمالك) والده كمال (خالد سرحان) وأمه بثينه (أيات مجدى) قد تركاه وعمره عامان فى رعاية جدته لأبيه (ثناء فؤاد) وسافرا إعارة للخليج لمدة ١٥ عاما، وبعد إنهاء إعارتهم، عادا ليكتشفا زواج الجدة من حبها القديم، فإنتقلا لشقة جديدة، لم يقوما بتشطيبها خوفا من دهس تلاميذ الدروس الخصوصية، وهانى (مارك حجار) كان والده عبد الوهاب (شريف رمزى) تسع سنوات عندما تزوج من إبنة عمه فداء (جيهان انور) ٢٤ سنه، بسبب الحفاظ على الارض، وقد أنجب ابنه هانى، وكانوا يذهبون للمدرسة سويا، فلما سافرت فداء إعارة للخليج، فسدت اخلاق عبد الوهاب واصبح زير نساء، وياسر (خالد انور) كانت أمه (ميسره) كوافيرة، اعترض على عملها أخيه الأكبر حسام (حسام الحسينى) وأطلق لحيته،وسافر لليمن وانضم لتنظيم القاعدة، فلما طرد من المنظمة، عاد لمصر وأنشأ جماعة اصبح اميرها واسمه ابو صخر، وشاهدت الشلة نسمه (ليلى فوزى) ابنة الناظر، وأعجب بها رامى وأحبها، ولم يصدق رشاد عندما اخبره انها شمال، ومتعددة العلاقات بالاثرياء، واستغل رامى دخول ابن خالتها حماده (طارق عصام) للمستشفى لإجراء جراحة بالعصعوص، ليقوم بزيارته ليقابل نسمه، ولأن الجوب قد طردته أمه وأقام لدى صديقه طارق بيضه (باهر الشافعى) الذى يتاجر فى المخدرات ويضعها فى علب الشيكولاته، فقد امد رامى بعلبة بعد ان وضع اسماء الشلة بها، وهو لايعلم بوجود المخدرات، وكان بالمستشفى مساعد الوزير عرعر (بيومى فؤاد) عم حماده، والذى استعار علبة الشيكولاته من سوسن (بدريه طلبه) ام حماده، ليقدم منها لزوار مكتبه، واخبرهم طارق بوجود المخدرات، وحاولوا استردادها بالدخول لمكتب عرعر، حيث ساعدهم رشاد عن طريق الأمين سعيد (احمد عادل)، وتصادف دخول الوزير (حسن حسنى) لينطلق الرصاص بطريق الخطأ، ويظن الجميع انها محاولة اغتيال للوزير، وتهرب الشلة ومعها المخدرات وتتخلص منها، وترصدهم جماعة ابو صخر ويظنونهم جماعة منافسة، ويطالبهم البلدوزر (أيمن قنديل) صاحب المخدرات بثمنها، ويبيع رامى سيارة والده، ويلجأ الجوب لأم جيهان (اميره فرح) بوابة عمارتهم، بعد ان أوهم طلبة المدرسة بإنها عاهرة، ويجمع منهم مبالغ كبيرة، ولكن والد هانى يعثر على النقود ويصرفها على النسوان، وتبلغ الشلة البوليس عن البلدوزر، ويطلب منهم الأمين الاشتراك فى عرض بوليسى، غير ان بشندى (عبيده ابو الورد) البواب الذى سرق الشقة وادعى ان عصابة قيدته واغتصبته وسرقت الشقة، قد أشار عليهم بأنهم العصابة، وتهجم جماعة ابو صخر على عربة الترحيلات لتهرب الشلة ببوكس البوليس، ويختبئون فى كنيسة، ويصطدمون بالشموع لتحترق الكنيسة وتحدث فتنة طائفية، ويقبض عرعر على اهاليهم، ويكتشف صورة بسمه فى حجرة رامى، ويحاول الايقاع به عن طريقها، فيلقون القبض على صاحبها العربى قداح (احمد رزق) وتثار أزمة سياسية، ويلجئون لزين والد معتصم لينقذهم، ولكنه يبلغ عنهم البوليس فيهربون، ويخطفون حمادة ليتوسط لهم عند عمه عرعر، ولكن البلدوزر يخطفهم للتخلص منهم، ولكن ابو صخر يحضر المخدرات المطلوبة ليفدى شقيقه الجوب، ولكن البوليس يطبق على الجميع، ويكتشف ضابط أمن الدولة لمعى (مجدى عبد الغنى) برائتهم، بعد اعتراف البلدوزر وأبو صخر فيفرج عنهم، ولكن ابو جيهان (حبيجه) يخطفهم ويعلقهم من أرجلهم بعد ان أساءوا لسمعة أم جيهان. (الجيل الرابع)

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • مصري
    • الجمهور العام
    • تقييمنا
    • ﺑﺈﺷﺮاﻑ ﺑﺎﻟﻎ


  • بلد الإنتاج:
  • مصر

  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • تغير اسم الفيلم من (عيال سيس) إلى (الجيل الرابع).
  • بدأ كل من أحمد نادر جلال وعمرو سمير عاطف العمل على الفيلم منذ عام 2011.
  • آخر عمل سينمائي للفنان الراحل غسان مطر.
المزيد

أراء حرة

 [3 نقد]

صداع-غضب-خيبة امل-صدمة عصبية

من كتر ما انا متنرفز من امبارح بعد ما دخلت الفيلم السئ لابعد حدود ده,انا هكتب بالعامية وهقول رايي والاعراض اللي جاتلي بعد ما الفيلم بدا بخمس دقايق. اولا....... اي بني ادم (عاقل )خلقه ربنا قال كلمة حلوه عالفيلم ده يبقى حاجة من الاتنين يااما ماشافش الفيلم وكداااااااااااااااب يا اما مدفوعله فلوس وكدااااااااااب برده . ثانيا...... انا دخلت الفيلم عشان المخرج والمؤلف طبعا ,وللاسف كمان باقي العناصر كلهم كويسين المنتج والمزيكاتي (ايوه قاصد اقولها عشان المزيكا كانت سبب في صداع بقاله 20 ساعة)...اقرأ المزيد لكننننننننننننننن مش هنا يا ساده مش في الفيلم ده خالص خالص. والسؤال ازاي الناس دي عملت الفن الفظيع ده . ده غير ان ضيوف الشرف عندي احساس ان اضحك عليهم. دخلت الفيلم وانا صحابي ورايا, بعد ما بدا الفيلم بكام دقيقه اكتشفت ان الحوار عبارة عن عبث ملئ بالافيهات الفاشله الطويييييييييلة المملة والسيناريو مليان احداث ملهاش اي 3 لازمه ده بالنسبه ل(سموره) اما بالنسبه ل(ابو حميد) المخرج, مش ستايلك خالص وفشلت فيه فشل فظيع ده غير انه مش هتفتكس اي حاجه والناس تحبها يعني ,انت ملزق شوية كليبات بايخة فيها نفس المزيكا اللي قعدت ساعتين بتدمر جهازي العصبي وبين الكليبات دي شوية حوار محبط بيقولك (ايوه ياعم انت دخلت فيلم منيل بستين نيله انت مش مصدق ليه,يا بني الحق نفسك وامشي من القاعه دلوقتي) بس انا كملت للاخر. اما بالنسبة للابطال اللي هما الجيل الرابع بقولهم (تمثلوا في الجنه ان شاء الله مش هنا). اما النجمتين اللي فوق دول فده عشان انا ضحكت مرتين في الفيلم. انا كتبت ده عشان اقول ان الفيلم ده اسوء حاجه شافتها عيني ,واللي مش واثق فيا يدخل الفيلم ويستاهل اللي يجراله . شكرا على وقتك........ ايها المشاهد الغلبان.

أضف نقد جديد

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
مغامرة ! Mohamed Salah Mohamed Salah 3/5 24 سبتمبر 2015
الجيل الرابع.. البحث عن معادلة جديدة للكوميديا Mahmoud Radi Mahmoud Radi 1/2 24 نوفمبر 2015
المزيد

أخبار

  [7 أخبار]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات

أرسل