Incredibles 2  (2018) الخارقون 2

8.7

يبقى (بوب بار) في المنزل لكي يهتم ويرعى ابنه الصغير (جاك جاك) عندما تكون (هيلين) في مهمة بالخارج لإنقاذ العالم.

مفضل بي إن بوكس أ... الخميس 15 نوفمبر 07:00 صباحًا فكرني
مفضل أو إس إن بوك... الخميس 15 نوفمبر 07:00 صباحًا فكرني
مفضل أو إس إن بوك... الخميس 15 نوفمبر 09:00 صباحًا فكرني
مفضل بي إن بوكس أ... الخميس 15 نوفمبر 09:00 صباحًا فكرني
مفضل أو إس إن بوك... الخميس 15 نوفمبر 11:00 صباحًا فكرني
المزيد

المزيد

يعرض حاليًا في سينمات مصر

المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

يبقى (بوب بار) في المنزل لكي يهتم ويرعى ابنه الصغير (جاك جاك) عندما تكون (هيلين) في مهمة بالخارج لإنقاذ العالم.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • مصري
    • الجمهور العام
    • MPAA
    • PG



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • أكد النجم (صامويل جاكسون) أنه سيقوم بالأداءالصوتي لنفس شخصيته بالجزء الأول.
  • صرّح المخرج (براد بيرد) منذ سنوات بأنه قد يصنع تتمة للفيلم، فقط إن وجد قصة تضاهي قصة الجزء الأول...اقرأ المزيد جودة أو تتفوق عليها.
  • ذكر الفيلم الأول من إنتاج (2004) أن عقوبة أبطاله ستستمر لمدة خمسة عشر عامًا، وسيصدر هذا الفيلم كتتمة...اقرأ المزيد للأول بعد خمسة عشر عامًا بالفعل.
  • الفيلم رقم عشرين في مسيرة إنتاجات (بيكسار).
المزيد

أراء حرة

 [1 نقد]

the incredibles 2

2 The incredibles فيلم الخارقين بيحكي عن عائله عندها قوه خارقه و بتحاول تدافع عن المدينه من قوي الشر وسط قوانين بتمنع وجود الابطال الخارقين فبتظهر جهه اخري مكونه من رجل اعمال لارجاع تقنين وجود الابطال الخارقين و ارجاع ثقه للناس فيهم و بتتوالي الاحداث. قبل اي حاجه اللي داخل الفيلم علي اساس انه هيلاقي نفس اللي كان بيحصل في الجزء الاول من اكشن وحبكه قويه بتأدي الي كوميديا من العيار التقيل للاسف مش هيلاقي الكلام ده في الفيلم بكثره . لأن الفيلم بيركز في الاساس علي الاكشن الصريح اللي في اغلب...اقرأ المزيد الاحيان كان خالي تماما من الكوميديا زي مشهد الموتوسيكل و بيركز علي كيفيه اظهار تعب الاب في محاوله لاداء نفس دور الام اثناء عدم وجودها و اللي في رأيي كانت موفقه جدا من ناحيه الكوميديا . بس للاسف الموضوع كوميديا مش كامل .لأن علي الجانب الكوميدي فشخصيه جاك جاك كان ليها النصيب الاكبر في ان جمهور السينما يضحك بسببها كان نفسي اشوف ده في جانب داش اللي سيناريو براد بيرد ظلمه للمره التانيه يا جماعه شخصيه داش دي المفروض تاخد مساحه لاتقل عن مساحه فروزين من كميه الكوميديا اللي ممكن تطلع من طفل عايز يثبت اد ايه هو بطل جامد و مصدق نفسه مع انه مبينجحش في اي حاجه تقريبا . و اظن ان اللي اخدت اكتر من حقها هي فايوليت اللي هي شخصيه معندهاش اي حضور كوميدي و لا عندها قصه مهمه ممكن تتحكي وبالرغم من كده اخدت مساحه اكبر من مساحه واحد المفروض انه من ابطال الفيلم فروزين برضه اللي اداء سامويل ل جاكسون خلاني اتغاضي عن اي حاجه تانيه في الشخصيه الشخصيه دي اصلا تحسها متفصله علي مقاسه ده جانب الخير طب جانب الشر . الشخصيه بتعاني من عدم وجود دوافع محدده للي هي بتعمله ساعات بتحسها معقده نفسيا و ساعات تحسها فاضيه مورهاش حاجه شخصيه مش ممسوكه علي عكس طبعا صاحبنا سيندروم في الجزء الاول اللي كان ليه دوافع للي بيعمله و تصرفاته تخليك تتعاطف معاه شويه و تكره شويتين . الفيلم بيشهد اكشن و مطاردات و شغل عالي اوي في الجرافيكس و الانيميشن اكتر من الجزء الاول و تركيز اوي في تفاصيل الاب مع الاولاد زي مشهد المذاكره بتاعه داش. بشكل عام الفيلم حلو و مسلي محتفظش بحاجات كتير من الجزء الاول بس في تفاصيل اساسيه زي ليندا و شغلها و فروزين اللي مش عارف يعمل ايه مع مراته . كان نفسي اني اشوف اكشن كوميدي مع بعض في مشاهد الاكشن مش مشاهد للاكشن و مشاهد تانيه منفصله قليله للكوميديا وزي ما قولت جاك جاك كان ليه النصيب الاكبر . تقييمي للفيلم هو 7/10 و اتمني ان صناع افلام الكوميدي الانيميشن مينسوش ان الافلام دي في المقام الاول معموله للاطفال حتي لو كان ليها جمهور كبيرمن الكبار .

أضف نقد جديد


أخبار

  [3 أخبار]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات

أرسل