Catfish  (2010)  كاتفيـش

5.7

في السنوات القليلة اﻷولى لظهور موقع فيسبوك، يتواصل شاب في منتصف العشرينات مع عائلة أمريكية في ولاية أخرى، قبل أن يقع في غرام إحدى فتياتهم. يستعرض الفيلم تجربته الشخصية وعلاقة الصداقة هذه عبر اﻹنترنت،...اقرأ المزيد والتي ستكون نتائجها غير متوقعة، وستتلاعب كثيرًا بالمشاعر منها ما هو حقيقي وخيالي.

  • دليل المنصات:



مشاهدة اونلاين




صور

  [3 صور]
المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

في السنوات القليلة اﻷولى لظهور موقع فيسبوك، يتواصل شاب في منتصف العشرينات مع عائلة أمريكية في ولاية أخرى، قبل أن يقع في غرام إحدى فتياتهم. يستعرض الفيلم تجربته الشخصية وعلاقة...اقرأ المزيد الصداقة هذه عبر اﻹنترنت، والتي ستكون نتائجها غير متوقعة، وستتلاعب كثيرًا بالمشاعر منها ما هو حقيقي وخيالي.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم





  • هل العمل ملون؟:
  • نعم

  • مواقع التصوير
  • الولايات المتّحدة


أراء حرة

 [1 نقد]

فيلم دوكيومينتاري مميز جدًا، وعظيـــم..

فيلم دوكيومينتاري عظيم..! عن ايه قصته؟ يفضّل عدم المعرفة أو القراءة عنه، بس بالعموم هوا عن انتحال الهويّات على "فيسبوك".. الفيلم عظيم فعلًا لأنه عَرَض أفكار مكنتش متخيّل إنها ممكن تتجسد في حكاية حقيقية مُصوّرة على الكاميرا؛ من ناحية الفيلم عظيم في إظهار مدى "أهمية" الإنترنت والفيسبوك تحديدًا، في التواصل مع البشر في الكوكَب، وازاي ده ممكن يبقى حاجة جميلة جدًا.. ومن الناحية التانية بيخش في صميم أو في كينونة موقع الفيسبوك (الافتراضي، حيث المصداقيّة مُشكَّكة)، وبيقول في المنطلق ده دروس ناخد بيها...اقرأ المزيد ونستعملها في استخدامنا اليومي للموقع: زي إنّك -دايمًا وأبدًا- لازم تحط في اعتبارك إمكانية إن كل حاجة ممكن تكون متفبركة! بما فيها كلامي ده: ممكن أكون سارقهُ من أكونت شخص تاني.. مثلًا. من ناحية تالتة، الفيلم فيه كمّ هائل من المشاعر لأنه بيحكي موضوعه الرائع، من خلال العاطفة.. حيث إن قصتنا تدور عن شخص وقع في غرام فتاة افتراضية ! Dating in a Digital World --- Online Dating كلامي ده ممكن يبان منه إنّ الفيلم من أفلام الـ"رسائل" الكبيرة، بس لأ إطلاقًا.. الفيلم عفوي تمامًا والرحلة كلها جَت كده بالصدفة المطلقة إنها تتصور فيلم. . . . الفيلم خرج للنور عام ۲۰۱۰، بس في أحداثه بالفيلم بدأت من ۲۰۰۸، ولذك هو فيلم مهم ونادر لأنه طلع في السنوات الأولى لظهور موقع الفيسبوك.. صُنّاع الفيلم هم مجموعة الشباب في منتصف العشرينيّات، وأكتر حاجة عجباني فعلًا كتجربة مُشاهدة الفيلم كلها (لأني شفت حاجات زيه؛ كـ تتبُّع قصة حقيقية تشويقية بالكاميرا في إيدك) إنّ مخرجان الفيلم كانوا بيستكشفوا وسيط السينما ذاته في صناعة الفيلم ده، بمعنى كان همُّهم يحكوا الحكاية دون أدنى تفكير منهم أنهي فورم مُناسب للتصوير (فيلم قصير، تسجيلي، دوكيودراما.. إلخ).. ومعاه، استكشاف خبايا الإنترنت نفسه والفيسبوك اللي لسه كان في مهدهُ.. عشان كده الفيلم فيه قدر كبير من التجريبية والعفوية (المعاكسة للتخطيط البحت، والسيناريو المنضبط المحكم). فور شور واحد من أهم وأفضل التسجيليات اللي أشوفها، ويُنصَح بيه بشدّة! دولت جملتين عجبوني اتقالوا من النقاد عن "كاتش فيش" ؛ THE BEST HITCHCOCK FILM HITCKCOCK NEVER DIRECTED EVERYONE OF THE INTERNET GENERATION SHOULD DEFINITELY WATCH 'CATCHFISH'! تريلر: https://youtu.be/BuE98oeL-e0

أضف نقد جديد


تعليقات