عبده موتة (2012) Abdo Mota

5.8
  • ﻓﻴﻠﻢ
  • مصر
  • 90 دقيقة
  • ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    • مصري
    • ﺟﻤﻴﻊ اﻷﻋﻤﺎﺭ

الفيلم تدور احداثة حول بلطجى يعمل فى تجارة المخدرات بعد ان يفقد والديه فى ظروف غامضة، يتخذ من قوته سلاح لفرض الإتاوات على أهالي الحي والمنطقة التي يقطن بها، في الوقت الذي تتعلق فيه بنت الحارة أنغام...اقرأ المزيد (حورية فرغلي) وتتطلع إلى الزواج منه، وعلى الجهة الأخرى تقع الراقصة ربعية (دينا) في علاقة غير شرعية معه، وهكذا ابنة خالته عالية (رحاب الجمل). يحاول البلطجي عبده (محمد رمضان) أن يستغل ذلك في بدء الأمر حتى يقرر أن يغير محور حياته نهائيا، ولكن لكل شر نهاية حتمية.

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

الفيلم تدور احداثة حول بلطجى يعمل فى تجارة المخدرات بعد ان يفقد والديه فى ظروف غامضة، يتخذ من قوته سلاح لفرض الإتاوات على أهالي الحي والمنطقة التي يقطن بها، في الوقت الذي تتعلق فيه...اقرأ المزيد بنت الحارة أنغام (حورية فرغلي) وتتطلع إلى الزواج منه، وعلى الجهة الأخرى تقع الراقصة ربعية (دينا) في علاقة غير شرعية معه، وهكذا ابنة خالته عالية (رحاب الجمل). يحاول البلطجي عبده (محمد رمضان) أن يستغل ذلك في بدء الأمر حتى يقرر أن يغير محور حياته نهائيا، ولكن لكل شر نهاية حتمية.

المزيد



  • نوع العمل:
    • مصري
    • ﺟﻤﻴﻊ اﻷﻋﻤﺎﺭ


  • بلد الإنتاج:
  • مصر

  • هل العمل ملون؟:
  • Yes


هوامش

  • ثاني بطولة مطلقة للفنان محمد رمضان بعد فلم الالماني
المزيد

أراء حرة

 [4 نقد]

برافو عليك يا سبكي

بصراحة مش لاقية اي كلام أقوله على فيلم عبده موته، مش عشان الفيلم سيء للدرجة دي وإنما علشان انا خرجت من السينما وانا مش فاهمة اي حاجة، خاصة لما لقيت كل الناس حوليا معجبة بالفيلم وبتردد وتغني أغنية بوسي والليثي وكأن الفيلم ترك بصمة قوية في عقول الجمهور، وأثر فيهم، لا اعتقد أن المشكلة عند السبكي، وبالعكس تماما أنا بحترم الراجل ده جدا لانه ببساطة اوي تاجر وعايز يدور فلوسه في السوق بدون أي فلسفة ولا كلام الفنانين بتوع "الفن رسالة وبنوصلها"، وبالتالي بيشوف ايه اللي بيعجب الجمهور المصري وبيقدمه، فلا...اقرأ المزيد؛ المشكلة كلها بتكمن في الفنانين والممثلين اللي قبلوا يقدموا اسفاف زي ده، والمصيبة الأكبر اني لغاية دلوقتي مش مصدقة أن الممثل محمد رمضان واللي كان أملي فيه كبير أنه ينحط بمستواه الفني بالشكل دا، وأنه يحرق نفسه لأربع سنين قدام ع الأقل خاصة أنه قدم من شهور قليلة نفس شخصية البلطجي وتاجر المخدرات عبده عندما قام ببطولة فيلم الألماني للمخرج علاء الشريف، وهكذا الممثلة رحاب الجمل اللي كنت بشوف فيها موهبة وتميز غير عادي، أما بالنسبة للست الراقصة (دينا) فمحدش يقدر يقول عليها حاجة لأنها ببساطة راقصة وده مش جديد عليها بتقدم فن معين هي شيفاه كدا فتحياتي لها، بس احب اقولها إن المطربة بوسي تفوقت عليها وانصحها بعدم الدخول معها في أغنية أخرى وبدون حرق القصة اللي محروقة لوحدها؛ لان اللي شاف فيلم الألماني ح يفهم كويس الفيلم بيدور عن ايه، أو حتى اللي شاف الاعلان كفاية عليه يفهم، لكن الكلام كله ع المشاهد الكوبي وبست اللي مأخوذة عن فيلم الألماني زي أغنية أوكا واورتيجا في الحارة ورقص عبده موتة بالكزلك والسنجة، كمان مشاهد الجنس والسرير والإيحاءات المستفزة اللي قدمها السيناريست محمد سمير مبروك نسخة طبق الأصل من فيلم الألماني. تحياتي للسبكي وأهنيئه على الربح المؤكد والكبير، ولا عزاء لأي ممثل شارك في هذا العمل.

أضف نقد جديد

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
عبده موتة ... ميلاد جديد لسينما البلطجية !!!! سلمى السيد سلمى السيد 11/13 12 نوفمبر 2012
تدمير نظرية اينشتاين وليد زكي وليد زكي 2/6 17 مارس 2013
لماذا لا تحبوا عبدة موته .....انه فيلم جيد علي فخر الدين الصلابي علي فخر الدين الصلابي 1/1 12 اكتوبر 2013
المزيد

أخبار

  [33 خبر]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات

أرسل