مريم نعّوم: نجاح "واحة الغروب" نتيجة عمل جماعي بعيدًا عن الخلافات

  • خبر
  • 10:08 مساءً - 30 مايو 2017
  • 1 صورة



مريم نعوم

علّقت السيناريست مريم نعوم، على ردود الفعل الإيجابية من جانب النقاد والجمهور، تجاه مسلسل "واحة الغروب"، الذي يُعرض حاليًا على قناة "dmc"، ويقوم ببطولته النجم خالد النبوي والنجمة منة شلبي وهو سيناريو وحوار مريم نعوم وهالة الزغندي وإخراج كاملة أبو ذكري.

وكتبت "نعوم" عبر حسابها الشخصي بموقع "فيسبوك"، قائلة: "من امبارح في رد فعل إيجابي جدا على حوار مشاهد بعينها في واحة الغروب.. وبالتالي أنا عندي حاجة لازم أقولها.. بعيدا عن كل الخلافات.. وعن أن كواليس المسلسل كانت مؤلمة جدا.. وبعيدا عن أني مافضلتش في المركب.. وانضميت لصفوف المتفرجين.. لكن إحقاقا للحق.. الحوارات دي مش بس نتيجة شغلي لوحدي أو مشاركة أحمد بدوي معايا.. دي ثمار شغل جماعي حقيقي .. بداية من المادة البحثية اللي وفرها لينا استاذ عصام فوزي .. وصولا لأن الحلقات اللي اشتغلت علىها قعدنا على الدرافتات بتاعتها قبل التصوير قعدات ترابيزة كتير انا وكاملة أبو ذكري وخالد النبوي ومنه شلبي".

وأضافت "مريم": "كل واحد أضاف مشاعره وأفكاره تجاه المشاهد .. حاسس إيه ونفسه المشهد يطلع بيقول إيه.. وفي الاخر كل ده ضربته في الخلاط وطلعت النتيجة دي .. اللي اتعرض ده نتيجة الشغل الجماعي ده.. أتمنى كل مرة يكون في براح الوقت أن ده يتكرر لأنه خلى المشاهد وحواراتها تخص اللي كتب واللي مثل واللي أخرج .. مش مجرد كلام بيتقال .. يدوم الخلاف بيننا أو يزول .. يظل هذا ما كان".

"واحة الغروب"، من بطولة النجم خالد النبوي والنجمة منة شلبي، ويُشارك في بطولته أيضًا، الأردنية ركين سعد وأحمد كمال وجميلة عوض وأحمد مجدي، وعدد آخر من الفنانين، وهو قصة الروائي بهاء طاهر، وهو قصة الروائي بهاء طاهر، وسيناريو وحوار مريم نعّوم وهالة الزغندي، وإخراج كاملة أبو ذكري، ومن إنتاج جمال العدل.



تعليقات