Jessabelle  (2014) جيسيبيل

6.5

في أجواء يعمها التشويق والرعب، تعود جيسيبيل (سارة سنوك) إلى منزل طفولتها الكائن في لويزيانا لكي تتعافى من حادثة سيارة مروعّة تعرضت لها، ولكنها تواجه روحًا معذبة منذ فترة طويلة والتي تحاول البحث عن...اقرأ المزيد سبيل لعودتها، ولا نية اطلاقًا لديها لأن تدع جيسيبيل تمضي في أمان لحال سبيلها حتى يتحقق ما تبغيه.

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

في أجواء يعمها التشويق والرعب، تعود جيسيبيل (سارة سنوك) إلى منزل طفولتها الكائن في لويزيانا لكي تتعافى من حادثة سيارة مروعّة تعرضت لها، ولكنها تواجه روحًا معذبة منذ فترة طويلة...اقرأ المزيد والتي تحاول البحث عن سبيل لعودتها، ولا نية اطلاقًا لديها لأن تدع جيسيبيل تمضي في أمان لحال سبيلها حتى يتحقق ما تبغيه.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • تقييمنا
    • ﺑﺈﺷﺮاﻑ ﺑﺎﻟﻎ
    • MPAA
    • PG-13



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • يُعرف الفيلم أيضًا باسم (Ghosts).
المزيد

أراء حرة

 [1 نقد]

Jessabelle تجربة جيدة كان من الممكن ان تكون افضل

فيلم Jessabelle هو من افلام الرعب اللي بتعتمد علي عنصر جذب مهم أي اليومين دول وهو Trailer الفيلم وبعد كده تيجي القصة أو الحبكة الفنية مش مشكلة ما انا كده كده استدرجتك ودخلتك الفيلم .... الفيلم بيدور في اطار غامض من الأول ينبئ انك هتشوف فيلم حلو بس مش مصروف عليه، في البداية بنشوف Jessie اللي كانت منتظرة طفل من صديقها Mark ولكن في أول 5 دقائق في الفيلم بيعملوا حادثة وبيموت Mark وبتفقد Jessie الطفل (وبصراحة مش عارف ايه وجه الأستفادة من ال 5 دقائق دول في مجمل الفيلم غير انها اتشلت لفترة وبقت...اقرأ المزيد علي كرسي متحرك) بعد ما بتخرج Jessie من المستشفي بيجي ابوها Leon اللي مشفتوش من زمن ومش طايقها وافعاله غريبة معاها ياخدها للبيت اللي علي الشاطئ، بعد فترة بيموت ابوها بشكل بشع، بتكتشف Jessie شرائط فيديو من امها Kate المتوفية بمرض السرطان بتزود نسبة الغموض بشعور Jessie بكوابيس مخيفة في البيت ده بالذات بالأضافة لمعرفة علاقة Jessie بوالدتها واللي والد Jessie بيكره بشكل غريب ومريب انها تكمل فرجة علي تلك الشرائط. وبتستمر الأحداث المريبة والغريبة الي ان يتم الكشف عن كل اسباب الأتية: 1. كره الأب لمشاهدة Jessie لشرائط امها Kate 2. مشاهدة Jessie للكوابيس المتكررة فيلم Jessabelle من بطولة Sarah Snook اللي بصراحة مشوفتلهاش أي فيلم قبل كده ولكن اعتقد انها ممكن تكون جيدة في افلام الـ Romance و الـ Drama Kate أو Joelle Carter قامت بدور الأم بالشكل المطلوب منها خصوصا ان درو الأم 90% منه عن طريق شرائط الذكريات اللي كانت سيباها لبنتها Jessie Leon أو David Andrews مأقنعنيش بصراحة في دور الأب وحسيته Over في اداء الدور، ممكن ده يكون من وجهة نظري بس. Preston أو Mark Webber عمل اللي مطلوب منه في دور صديق الدراسة المتزوج لـ Jessie اللي ظهر بعد موت والدها و كان لازم يكون موجود عشان يبقي في دور رجالي في الفيلم بعد ما توفي ابوها. مجمل الفيلم كويس مش وحش، ياعني مش هتحس انك اضحك عليك لما شوفته بس ده طبعا ميمنعش انه كان ممكن يتعمل بأحترافية وحبكة اكتر من دي بكتير. القصة من تأليف Robert Ben Garant اللي عامل سلسلة Night at the museum وفيلم Jessabelle يعتبر أول تجربة ليه في نوعية الرعب والغموض خصوصا ان تقريبا معظم افلامه من نوعية الكوميديا امثال Night at the museum و Balls of fury و Herbie Fullu Loaded و The Pacifier وكان دمج بين الرعب والكوميديا في فيلم واحد وهو Hell Baby ، ياعني كأول تجربة لرعب وغموض خالص لا تعتبر سيئة وتعتبر بداية مشجعة ليه. المخرج Kevin Greutert له اكتر من تجربة في عالم الرعب والغموض زي SAW 7 و SAW 6و مشاركة في بعض الافلام اللي مالاقتش نجاح. في النهاية Jessabelle تجربة جيدة كان من الممكن انها تكون افضل. التقييم النهائي من وجهة نظري المتواضعة 6/10

أضف نقد جديد


مواضيع متعلقة


تعليقات