الإنتقام أم الأمل ؟، صراع النسخة الجديدة من باتمان

واضح إننا تاثرنا جدًا بثلاثية باتمان اللى عملها المخرج العبقري نولان، تأثرنا بكم التقنية العالية والبهرجة اللى بتحيط بفارس جوثام، كل أداواتة المبهرة سواء من حيث الشكل الأخاذ أو الإمكانيات المهولة لهذة الأدوات، كمان صورة الفيلم شديدة اللمعان في كل أجزاء ثلاثية نولان.

وضح هذا التأثر لما حسيت بإحباط نوعًا ما وأنا بشوف نسخة باتمان 2022 للمخرج مات ريفيز، وده لأن المقارنة نشاط بديهي لما تتعرض لفيلمين بيتناولوا نفس الموضوع، أو بمعنى أدق نفس البطل.

الحقيقة الإحباط – بالنسبة لي – مستمرش كتير وأنا بتفرج ومع الوقت تحول إلى إستمتاع بعد ما تأملت كم الإختلاف بين النسختين وهو إختلاف في ظاهره "فقير" مقارنة بنسخ باتمان النولانية، لكن الحقيقة أنه إختلاف ثري جدًا من وجهة نظري.

صحيح إحنا مشفناش باتمان هنا بأدواتة الجبارة، إللى كانت في نسخ نولان، سواء السيارة اللى كان فاضلها إتنين فولت وتطير، وتواضعًا منه صمم طيارة لوحدها، وأكتفى بإنها مدرعة وبتحتوي على موتوسيكل فيه قاذفات قنابل وكاوتشاته بتمشي في كل الإتجاهات، بالعكس شوفنا في نسخة ريفيز سيارة أعظم مميزاتها وجود جهاز " النيتروس " إللى بيدي سرعة مهولة للسيارات وموجود في الحقيقة مش شئ شبه خيالي زي مدرعة باتمان نولان.

في نسخة باتمان 2022 شفنا باتمان وهو قريب نوعًا ما من أقرب مدني بيحمل السلاح من حيث الإمكانيات، مشفناش البطل الخارق اللى فيه فجوة بينه وبين سلطات جوثام، مش بس مواطني جوثام العاديين، من حيث الإمكانيات، وممكن دي تبقى ثغرة بكل تأكيد لأنك في النهاية بتقدملنا واحد من السوبر هيروز مش مواطن إنسان طبيعي، وأشكر أحد أصدقائي إلل نبهني لنقطة السوبر هيرو دي.

نسخه 2022 ملتزمه جدًا بواقع جوثام السوداوي وظهر ده من خلال ألوان الفيلم الباهته وشكل جوثام القبيح والمُهمل وطبعا بشكل لا إرادي هتتذكر نسخة الجوكر 2019 والسببب مش بس الألوان والأقنعة إللى كانت في المشاهد الإفتتاحية، لا ده كمان إيقاع الفيلم المتروي جدًا، الفيلمين مساحة دراما الجريمة فيهم أكتر، وكانت قربت شوية من دراما الجريمة المرعبة.

كمان باتمان هنا نظراته مش نظرات ثقة وشموخ زي باتمان نولان، بالعكس كانت كلها إرهاق وإكتئاب، وتشكك طول الوقت، ما هو كائن ليلي ما بيخرجش من بيته بقاله سنين وزعلان على مدينتة.

كمان كان عايش دور المنتقم وكان دايمًا بيواجه المجرمين بكلمة " أنا الإنتقام " ولكن بماذا إستفادت جوثام من إنتقام باتمان ؟ لقد تفرغ فارس جوثام لمحاربة الجريمة ليلًا والإنتقام من المجرمين حتى سيطرت عليه كل سكرات الليل وكآبته، فاهمل مشاريع والده – مستر وين - الخيرية وبات صندوق أموال تجديد المدينة مرتع لكل الفاسدين. وبدلًا من تحسين أحوال مواطني جوثام سيطر البؤس واليأس على مواطنيها وباتت المدينة مدينة قاتمة وقابضة، تمامًا كما انهزم والده من قبل بخديعة " فالكوني ".

إنشغل باتمان بمحاربة الجريمة بدلًا من المساهمة في بيئة أفضل لمواطنيها، وده عبر عنه مشهد الشعلة في إيد باتمان والناس ماشيه وراه بعد غرق المسرح بمياه الفيضان – المصطنع - قبل ما باتمان يقول ده بشكل مباشرة في نهاية الفيلم لما قال، " بدأت أدرك الآن أن الإنتقام لن يغير الماضي، يحتاج الناس إلى الأمل ". كان جسد باتمان أو بروس وين يحاول أن يخبره دومًا أن الإنتقام ليس ما تحتاجه جوثام ، ولكنها تحتاج الأمل أكثر من الإنتقام، وده ظهر من وجهة نظري في شحوب وجه "بروس وين"، وظهورة بمظهر من ثقُـل عليه الحمل، مهموم بحال مدينتة، أرهقه الإنتقام.

وهنا لابد أن تتذكر بطل ذا ريفينانت “ Hugh Glass “ إللى قام بدوره ليوناردو دي كابريو، بعد رحلة طويلة للبحث عن من قام بخيانته وسعيه للإنتقام منه، ليكتشف في النهاية أن الإنتقام لن يفيده في شئ. نسخة باتمان نولان مكنتش مرهقة نفسيًا بعكس نسخة "مات ريفيز"، وإن كان في الجزء الثالث " نهوض فارس الظلام " كان "بروس وين " مكتئب ومريض وهزيل ولكنه كان معتزل الناس ومعتزل كل شئ بعكس باتمان ريفيز اللى كان وسط كآبته مستمر في مكافحة الجريمة ومهموم بحال مدينة جوثام، لكن الأتنين بيتحملوا جزء من الذنب فيما وصلت إليه أحوال هذه المدينة، بعدما أهملوا المشاريع الخيرية، سواء مشروح تجديد المدينة في نسخة مات ريفيز، أو تمويل مؤسسات وين الخيرية التي تهتم برعاية أيتام المدينة وتركهم فريسة للمجرمين أمثال المقنع، " بين " أو للحقد والضغينة والإنتقام كما حدث مع " ريدلر " طريد باتمان في هذه الجزء.

تفصيلة الكروت المتروكة مع جثة كل قتيل وبها رسالة إلى باتمان مكتوبة بصيغة " شعرية " من "ريدلر" القتل المتسلسل - المنتقم أيضًا ولكن بدوافع مختلفة - ذكرتني بتفصيلة بفيلم " Righteous kill " بطولة دي نيرو والباتشينو وهي تفصيلة متناسقة مع جو القتلة المتسلسلين ذوي الأنماط المختلفة.

ملاحظة أخيرة على إختيار كولن فاريل لتجسيد شخصية البطريق، قبل الفرجة على الفيلم توسمت خير في وجود إسم كولين فاريل على بوستر الفيلم، وليس من عادتي القراءة عن الفيلم قبل مشاهدتة - أعشق المفاجآت - بعد نهاية الفيلم تفاجئت بوجود إسم كولين فاريل في التترات الأولى للنهاية، ومن شدة المفاجأة – المضحكة – ما إنتظرتش للتترات الطويلة وروحت موقع IMDB عشان أشوف أنهي شخصية قام بأداها الممثل ده، وتفاجئت أنه البطريق، كان مكياج أخفى كل ملامح كولن فاريل.. حرفيًا وأكتشفت قد إيه أنا اتسحلت في الفيلم وإندمجت لدرجة نستني اسأل هو فين كولن فاريل إللي شفت أسمه على البوستر قبل المشاهدة ؟

One day you’re on top, the next you’re a clown لو خاتمة الفيلم زي ما فهمت، فـ إحنا على موعد مع جزء تاني، ونسخة جديدة من " جوكر " جوثام، كمان المشهد المحذوف أكدت لي وجود أجزاء ثانية، وبطلها هيكون نسخة جوكر جديدة في نسخة باتمان الجديدة "مات ريفيز "، وأعتقد ده سر من أسرار حذف المشهد دي، لأنها بتكشف بنسبة 80 % من شكلة، لكن السبب الوجيه لحذفها إنه ليس لها أي ضرورة دراميًا بعد ما أقتصرت على مجرد كلام مباشر جدًا بيحرق بعض مشاهد النهاية خاصة في المعركة الأخيرة. ( المشهد موجود على اليوتيوب وصفحة الفيلم على الـ IMDB)

نقد آخر لفيلم The Batman

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
ناجح تجارياً ليس بالجيد فنياً ahmed hammam ahmed hammam 0/4 5 مارس 2022
الإنتقام أم الأمل ؟، صراع النسخة الجديدة من باتمان احمد رميح احمد رميح 2/2 7 مايو 2022