Babel  (2006) بابل

6.9

تدور أحداث الفيلم حول شابان يرعيان قطيع ماشية فى الصحراء الغربية وأثناء سيرهما يجربا بالبندقية عددة طلقات ، ولسوء حظهما تنطلق رصاصة بشكل خاطئ لتصيب سيدة ، وتلك الرصاصة تقلب الحياة رأسا عى عقب وتغير...اقرأ المزيد مصائر أربع عائلات من ثلاث قارات مختلفة .

صور

  [4 صور]
المزيد

يعرض حاليًا في سينمات مصر

المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

تدور أحداث الفيلم حول شابان يرعيان قطيع ماشية فى الصحراء الغربية وأثناء سيرهما يجربا بالبندقية عددة طلقات ، ولسوء حظهما تنطلق رصاصة بشكل خاطئ لتصيب سيدة ، وتلك الرصاصة تقلب الحياة...اقرأ المزيد رأسا عى عقب وتغير مصائر أربع عائلات من ثلاث قارات مختلفة .

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم


  • تاريخ العرض:
  • الولايات المتحدة [ 7 مارس 2007]



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • حصد 27 جائزة مختلفة حول العالم
  • حصد الفيلم جائزة أوسكار أحسن موسيقى
  • رشح لستة جوائز أوسكار أخرى لأحسن فيلم، وإخراج، وسيناريو، ومونتاج، وممثل مساعد، وممثلة مساعدة
  • بلغت ميزانية الإنتاج حوالى 25 مليون دولار.
  • بلغ مجموع إيراداته 135 مليون دولار
المزيد

أراء حرة

 [2 نقد]

فيلم ليه مذاق قصصي/سردي غير مٌعتاد..

أنا مش متعمق أوي في سينما (أليخاندرو غونزاليز إيناريتو) للأسف.. بس أقدر أقول من تاني فيلم أشوفه ليه ان الراجل عنده لغة إخراجية فريدة وقدرة عجيبة على حكي القصص .. من المرات القليلة اللي يعجبني فيلم وأحس فيه بأهمية لغة السينما انها تنقلنا الحالات الشعورية وتعرفنا بالثقافات حول العالم.. وده ضمن إطار (حكي القصة) اللي هيا مهمتها الأولى والأخيرة. القصة هنا مختلفة جداً لأنها بتعتمد على شكل سردي غير تقليدي بالمرّة.. وهوا القصص المستقلة نظرياً/المربوطة ببعض حقيقياً.. ثلاث قصص...اقرأ المزيد (أساسية) متباعدة زمنياً ومكانياً بتدور في أماكن زي (العراق/بابل) (المكسيك) (أمريكا) (اليابان/طوكيو).. اللي كان واضح فيها دور إيناريتو في نقل الروح المكسيكية أكتر من أي دولة/ثقافة تانية .. وشيئاً فشيئاً الخيوط بتتجمع وبيتضح خيط كل حدوتة ومركزها في القصة الكبيرة.. ده في رأيي -بعيد عن نوع الحكاية ذاتها- أعطى عُمق درامي زائد للقصة.. ومنظور قصصي مختلف وغير معهود على مُشاهد السينما. المميز الحقيقي هنا ان انتا بتشوف ثلاث قصص قصيرة ممكن تعتبرهم بشكل كبير مستقلين بذاتهم.. بحيث ان كل قصة ليها مُبرراتها، ماضيها، ثقافتها، دوافعها.. . وليها تُقلها وكيانها الخاص.. بس إرتباطهم جميعاً في تيمة يمكن: (المُعاناة الحياتية) أو (الظروف/المُفاجآت الحياتية الصعبة) .. واللي عاجبني في الموضوع ان إيناريتو مكانش قاصر إهتمامه بجزئية تداخل القصص وان كل قصة ليها الأثر والبُعد على القصة الأساسية .. لأ كل قصة هي قصة مكتملة وفي قالب خاص تقدر تقول عليها مُنتهية .. وإن كان في تباين بين درجة إكتمالهم من ناحية وبين قوتهم وتُقلهم الدرامي من التانية .. يعني قصة البنت اليابانية في تقديري كانت الأغني قصصياً والأكمل ضمن بنية الفيلم وإن كانت الأقل تأثيراً على القصة الكبيرة. لكن صميم الفيلم الحقيقي جيه من تعامل إيناريتو على القصة بؤرة الحدث لـ(كايت بلانشيت/براد بيت) -اللي الأخير كان عامل أداء عاطفي هايل بالمُناسبة- انها تكون شاربة كتير أوي من ثقافة الدولة اللي فيها (بابل).. وان كنت إكتشفت بعد المُشاهدة إنها مكانتش في الحقيقة العراق وكانت المغرب.. .. خينياريتو اتعامل بحرص شديد على نقل الصورة الصريحة لسُكان مدينة فقيرة من دول العالم الثالث زي العراق (ضمنياً في الفيلم) من منظور إنسان الدولة المُتقدمة المُكتفية ذاتياً وإقتصادياً .. كفاية حالة العجز اللي كانوا فيه لإستدعاء حاجة عادية جداً زي سيارة إسعاف في القصة مركز الحدث.. وإندهاشهم الشديد برؤيتهم لباص سياحي فاخر ماشي في قرية فقيرة.. كانوا هنا أشبه بإنسان العصر الحجري اللي أول مرة يكتشف النار من شدة الذهول الغريب اللي بيَشُع من عينيهم.. موقف حياتي واحد بيعكس قد ايه جَهلهم وإنحدار مستوى معيشيتهم وعدم وجود أي نوع من الإنفتاح الثقافي في قاموسهم.. في مُفارقة بين طبقتين مُجتمعيتين الفرق بينهم شاسـع جداً في الشكل والمضمون. إجمالاً فيلم فوق المُمتاز وليه مذاق قصصي/حميمي خاص.. وده في رأيي عشان الموود العام لروح الحكاية اللي حطنا فيها إيناريتو قبل ما يكون عشان طبيعة القصص الإنسانية اللي بتضُمهم.. واللي بتخترق الوجدان وتأثر عميقاً في المُشاهد أمامها.

أضف نقد جديد

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
فقدت الثقه في البشر Ahmed Hesham Ahmed Hesham 1/3 1 مارس 2014
المزيد

أخبار

  [1 خبر]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات