Ready Player One  (2018) اللاعب الأول يستعد

7.7

في المستقبل القريب، يحاول الشاب المنبوذ (وايد واتس) الهروب من رعبه اليومي عن طريق التحاقه بلعبة إلكترونية تُدعى (الواحة). وعندما يموت مؤسس اللعبة البليونير، تُعرَض ثروته على اللاعبين كجائزة لمن يصل...اقرأ المزيد إلى نقطة معينة باللعبة.. وبعد خمس سنوات من التحاقه باللعبة، يجد واتس نفسه مُحاصرًا بديون خصومه من الشركة؛ في الواقع وداخل اللعبة على حد سواء.

المزيد

تفاصيل العمل

ملخص القصة:

في المستقبل القريب، يحاول الشاب المنبوذ (وايد واتس) الهروب من رعبه اليومي عن طريق التحاقه بلعبة إلكترونية تُدعى (الواحة). وعندما يموت مؤسس اللعبة البليونير، تُعرَض ثروته على...اقرأ المزيد اللاعبين كجائزة لمن يصل إلى نقطة معينة باللعبة.. وبعد خمس سنوات من التحاقه باللعبة، يجد واتس نفسه مُحاصرًا بديون خصومه من الشركة؛ في الواقع وداخل اللعبة على حد سواء.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • مصري
    • الجمهور العام
    • MPAA
    • PG-13



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم

  • مواقع التصوير
  • المملكة المتّحدة
  • المملكة المتّحدة


  • قائم على رواية الخيال العلمي بقلم (إرنست كلاين).
  • ثالث تعاون بين الممثل (مارك رايلانس) والمخرج (ستيفن سبيلبرج) بعد فيلميهما (Bridge of Spies) عام...اقرأ المزيد 2015، و(The BFG) عام 2016.
  • كان النجم (مايكل كيتون) من المرشحين لأداء دور (J.D Halliday).
  • كلا النجمتيّن (إيلي فاننينج) و(لولا كيرك) كانتا مُرشحتين لأداء دور (Art3mis) قبل أن تتولى (أوليفيا...اقرأ المزيد كوك) الدور.
  • كلُ من المخرجين: (كريستوفر نولان، روبرت زيميكس، ماثيو فان، بيتر جاكسون، وإدجار رايت) كانوا مُرشحين...اقرأ المزيد لإخراج الفيلم.
المزيد


أراء حرة

 [2 نقد]

تجربة سينمائية لا تنسى

القصة تقع أحداثها عام ٢٠٤٥ اللي اصبحت فيه لعبة الواقع الافتراضي المعروفة باسم The OASIS مسيطرة. والفيلم بيركز على شخصية وايد واتس (تاي شيريدان). لكن زي مابنشوف في الاعلان مخترع اللعبة جيمس هاليداي (مارك رايلانس) لما بيموت بيسيب رسالة انه سايب Easter egg مخفية داخل اللعبة واللي هيلاقيها هيقدر يمتلك The OASIS. وبالتالي وايد واتس بيدخل في سباق مع جميع اللاعبين ومع اعضاء شركة منافسة بقيادة نولان سورينتو (بين مينديلسون) الفيلم ممتع جداً جداً من البداية للنهاية بدون لحظة ملل. بتشعر انك داخل لعبة من...اقرأ المزيد العاب الفيديو وبتحاول تحل لغز وتكتشف حاجات وعندك لاعبين منافسين وفي منتصف الاحداث الصراع بيتحول بشكل اكبر. فصول المغامرة حلوة وعجبني ان في بعض التفاصيل بنشوف نتيجتها وفائدتها بعدين. لما ننظر لأفلام ستيفن سبيلبرج السابقة عن المستقبل زي Minority Report و A.I. Artificial Intelligence هنلاقي ان رؤيته للمستقبل بيكون فيها جانب مظلم بالرغم من ابرازه للتقدم التكنولوجي. هنا قدم لنا لمحة سريعة جداً جداً ان حتى مع التطور لسه في ناس عايشة في اماكن عشوائية وبتعاني وعشان كده بتلجأ للهروب من الواقع وتطلق العنان لخيالها في اللعبة. صحيح ماشوفناش كتير عن العالم الواقعي بس شفنا قد ايه العالم الافتراضي رائع وممتع وجذاب اكثر من اي حاجه. سبيلبرج نجح جداً في تقديم العالم الافتراضي بطريقة مبهرة جداً والرحلة فيه مذهلة ومش هتشبع منها وهتبقى عاوز اكثر. اطلق العنان لخياله واستغل النطاق الكامل للابداع اللي ممكن تلاقيه في افلام الرسوم المتحركة بشكل مقنع وممتع فقدم لنا فيلم موجود فيه روح المغامرات بتاعته . مشاهد الاكشن ممتازة وحركة الكاميرا فيها جميلة. المؤثرات البصرية والصوتية مبهرة. موسيقى آلان سيلفستري واختيار بعض الاغاني عملوا جو حماسي جدا. طبعا في اشارات و Easter eggs لافلام وشخصيات مشهورة . ولو كنت قلقان ان الفيلم عبارة عن مهرجان من الحاجات دي فقط فأحب اقول ان في بعض الحاجات للمتعة والبعض الاخر موجود لهدف زي مثلا The Iron Giant و The DeLoreanوفي كمان فيلم مشهور بنقضي وقت بداخله وده يعتبر من افضل مشاهد الفيلم بالاضافة لمشهد سباق عربيات ومشهد رقص حلويين جدا وكمان تتابعات النهاية جميلة. شوية حاجات تنفيذها رائع وبجد مش بسهولة اقدر انساهم. شخصية وايد واتس ذكية لكن تعاملاته مع البشر في الحقيقة ضعيفة لأنه مهووس باللعبة ومخترعها. اداء تاي شيريدان كان جيد جدا ونجح في تكوين ثنائي حلو مع أوليفيا كوك. مارك رايلانس حلو وحبيت شخصيته اللي بنكتشف فيها حاجات وكمان سايمون بيج. بين مينديلسون عمل دور الشرير بشكل جيد جدا وان كان في النهاية استغربت من تصرفات الشخصية وحسيت اني كنت محتاج اعرف اكثر عنه. اما هانا-جون كامين في دور المساعدة له فتمثيلها ما هو الا تقليد باهت لأداء صوفيا بوتيلا في Kingsman: The Secret Service الفيلم فاجئني لأن ماكنتش متوقع شئ محدد منه . فيلم يستحق يتشاف في السينما لأن ده جزء كبير من متعته وبكل تأكيد هيكون واحد من الافلام اللي احب اشوفها كتير عشان انبسط وافصل من الواقع. 8.5/10

أضف نقد جديد

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
جامد/كوول/آوسيــــم (ملاحظات انطباعيــّة) .. Hossam Waleed Hossam Waleed 0/0 3 ابريل 2018
المزيد

أخبار

  [5 أخبار]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات

أرسل